Vitamines  die goed zijn voor de ogen

Vitamine A (vetoplosbaar)
Het netvlies is de plaats in het lichaam waar het meest vitamine A voorkomt. De ogen hebben dit onder andere nodig om goed in het donker te kunnen zien.
De langwerpige staafjes in het netvlies zijn verantwoordelijk voor een goed nachtzicht en voldoende aanwezigheid van retinol stimuleert de aanmaak en werking van deze staafjes.

Voedingsmiddelen die veel vitamine A bevatten zijn:
• wortelen
• spinazie
• melk
• eierdooier

Ook de volgende vruchten zijn goed voor de ogen:
• frambozen
• bosbessen
• cantaloupe
• kiwi
• Abrikozen

Vitamine E
Minder bekend, maar ook vitamine E is belangrijk voor het oog! Het is een krachtige antioxidant die in de meeste verse groenten voorkomt en zorgt voor:
• sinaasappelen
• meloen
• aardbei
• grapefruit

Verband tussen oogziekten en voeding

1. Maculadegeneratie en voeding
Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen een tekort aan antioxidanten en het krijgen van leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Bij leeftijdsgebonden maculadegeneratie sterven de kegeltjes in de macula (het centrale deel van het netvlies) af. De macula werkt daardoor minder goed en het scherp zien wordt steeds lastiger. De kegeltjes van de macula lijken erg gevoelig te zijn voor beschadiging door elektrisch geladen zuurstofmoleculen: de zogenaamde vrije radicalen. Antioxidanten zijn stoffen die de schadelijke effecten van vrije radicalen in het lichaam tegengaan. Voorbeelden van antioxidanten zijn vitamine C en E, zink en koper. Het blijkt dat het risico op ernstige maculadegeneratie tot wel dertig procent ‘weggegeten’ kan worden. Dit door op tijd te beginnen met een dieet dat veel antioxidanten bevat.

2. Droge ogen en voeding
Veel mensen hebben last van droge ogen. Het is een vervelende aandoening die verschillende oorzaken kan hebben.
Droge ogen komt onder andere vaak voor bij vrouwen in de overgang. Een grote wetenschappelijke studie heeft een relatie aangetoond tussen het gebruik van omega-3-vetzuren en klachten van droge ogen bij vrouwen in de overgang. Hoe hoger de inname van de omega-3-vetzuren, hoe minder risico op klachten. Omega-3 zit onder andere in vette vis, plantaardige oliën, peulvruchten, groene bladgroenten en bepaalde noten, zoals walnoten. Zo kan goede voeding droge ogen tegengaan.

3. Staar en voeding
Ook blijkt uit diverse onderzoeken dat de inname van vitaminen de kans op staar verkleint. Dit verband is aangetoond voor hoge doseringen vitamine C, K1, E en A. De antioxidanten luteïne en zeaxanthine lijken de kans op staar ook te verkleinen. Luteïne en zeaxanthine zijn beide een gele kleurstof. Luteïne komt met name voor in groene groenten als broccoli, boerenkool, andijvie en spinazie. Het zit ook in eieren, noten en enkele fruitsoorten, zoals bramen, druiven, kiwi’s en kruisbessen. Zeaxanthine zit met name in oranje en rode paprika, maïs, goji bessen, nectarines en sinaasappels.